خانۀ ارادت های دیرین
۱۳۹۴/۱۰/۱۴ تعداد بازدید: ۲۱۸۹
خانۀ ارادت های دیرین
خانۀ ارادتهای دیرین
پیش درآمد: همین که به صحن انقلاب یا صحن آزادی وارد شوید، با اینکه هنوز حتّی به ضریح مطهّر هم نرسیدهاید، امّا انگار در موزه هستید؛ کاشیها و تزیینات حرم، خود بخشی از تاریخ این مکان هستند و همه حاصل ارادت شاهان یا خیّرین بنام و گمنام. امّا از این میان هستند اشیایی که روزگاری ارادتمندان حضرت رضا(ع) وقف زائران بارگاه کردهاند و حالا دیگر به کار نمیآیند، جایگزین شدهاند و یا از ضرورت افتادهاند و آنها را باید در مکانی جدید جست. موزههای حرم رضوی اکنون خانۀ این عرض ارادتها هستند. تاریخچة حرم رضوی در شمارة پیشین ارائه شد؛ بنایی که جلوهگر حدّاقل شش قرن معماری اسلامی است، امّا اشیای داخل موزه به هزارههای پیشین بازمیگردد؛ سفالها و سکّههایی از ایران باستان در کنار اسطرلابها، فرشها و تابلوهای نفیس نقّاشی، عکسهای قدیمی، اسلحهها، غرایب خشکی و دریا و البتّه ضریحهای پیشین مرقد حضرت رضا(ع)، همگی در چهار ساختمان موزة آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شدهاند.
مقدّمه: سیاهههای موجود در بخش نسخ خطّی آستان قدس نشانگر دقّت نظر در نگهداری اموال وقف یا ساخته شده برای حرم حضرت رضا(ع) هستند. این اشیا تا سال 1315 از دید عموم دور نگه داشته شده بودند و در سال 1315، چند حجره از طبقة بالای صحن نو و کهنه که به هم متّصل بودند، به محلّ نمایش آنها بدل شدند.
از سال 1316 تا 1324 ساختمانی برای موزه در کنار مقبرة شیخ بهایی در سه طبقه ساخته شد و بعضی از اشیای موجود در خزانه در آن جای گرفت. تا اینکه در سال1351 بنای جدیدی برای موزه زیر نظر مهندس بوربور ساخته شد. بنای جدید در دو طبقه و به مساحت حدود 1300 متر مربّع در سال 1355 افتتاح و توسّط یک شرکت فرانسوی با اشیای متنوّع تجهیز شد.
آستان قدس رضوی پس از انقلاب اسلامی با رویکرد توسعة امور فرهنگی ۱۴ گنجینة تخصّصی به مجموعه افزود که عبارتند از: گنجینۀ حرم رضوی، گنجینۀ تمبر و اسکناس، گنجینۀ نجوم و ساعت، گنجینۀ سلاحهای سرد و گرم، گنجینۀ ظروف، گنجینۀ هنرهای تجسّمی، گنجینۀ صدف و حلزونهای دریایی، گنجینۀ سکّه، گنجینۀ مدال،گنجینۀ فرش، گنجینۀ قرآن و نفایس، آثار اهدایی آیت ا... خامنهای، آثار اهدایی استاد فرشچیان و تالار مرقّعات و ابزارکتابت.
این گنجینهها در چهار ساختمان جداگانه قرار دارند؛ 10 گنجینة اوّل در ساختمان موزه مرکزی و گنجینههای بعدی به ترتیب در موزة فرش و موزة قرآن و نفایس جای گرفتهاند. حمّام مهدی قلی بیگ نیز به عنوان موزة مردمشناسی چهارمین ساختمان موزههای آستان قدس است. با این مقدّمه به سراغ اشیای قدیمی حرم در موزۀ مرکزی میرویم. این ساختمان در کنار دو موزۀ فرش و قرآن و نفایس در صحن کوثر و در ضلع شمال غربی صحن جامع رضوی قرار دارند.
***
به ساختمانش که بنگری، قدیمی نیست، امّا مجهّز شده تا تاریخ را به روایت تصویر بازگو کند. وقتی در سال 1378 گنجینههای آستان قدس تفکیک وتخصّصی شدند، طبقة همکف موزة مرکزی به گنجینة تاریخ مشهد اختصاص داده شد، امّا در سال 92 که دویست متر مربّع بر فضای موزه افزوده شد، عکسهای قدیمی حرم جایگزین آن شد و این بخش موزة مرکزی به تاریخ حرم رضوی اختصاص یافت. قدیمیترین آثار تاریخی حرم که اکثراً دارای وقفنامه هم هستند و روزگاری در بارگاه حضرت مورد استفاده بودهاند، در این بخش قرار دارد.
اشیا به سه دسته تقسیم شدهاند:
1. اشیای مربوط به معماری اماکن متبرّکة رضوی که در قسمتهای مختلف حرم مطهّر نصب بودهاند.
2. اشیایی که در حرم مطهّر جنبة کاربردی داشته و برای امری خاص مورد استفاده قرار میگرفتهاند.
3. عکسهای تاریخی و قدیمی حرم مطهّر رضوی
از اشیای دسته اوّل میتوان به این موارد اشاره کرد:
سنگ مقام مبارک امام رضا (ع): از جنس سنگ مرمر صابونی و ابعاد 40×30 سانتیمتر است و در سال 501 شمسی به سفارش احمد بن علی علوی حسینی و با نهایت ظرافت حکّاکی شده است. متنی محرابی شکل در وسط قرار دارد و دور سنگ به صورت کتیبه به خطّ کوفی برجسته حاشیهنگاری شده است. لچکیهای محراب هم مزیّن به شاخ و برگهای اسلیمی است.
ضریح فولادی جوهری: ضریحی با ابعاد 200×292×438 متر دومین ضریح نصب شده بر روی مرقد حضرت رضا(ع) و مربوط به زمان شاه عبّاس صفوی است که در دورة فتحعلی شاه قاجار درِ جواهر نشانی بر ورودی پایین پای آن حضرت نصب شد. این ضریح در تاریخ 1338 با یک ضریح طلا و نقره کاری شده (چهارم) موسوم به شیر و شکر تعویض شد. امّا ضریح سوم (به نام نگین نشان) کجاست؟ این ضریح تا سال 1379 شمسی میان ضریح دوم و ضریح چهارم نصب بود و با تعویض ضریح در سال 79 به سرداب منتقل شد..
سنگاب خوارزمشاهی: طی سالهای601-597 قمری توسّط محمّد بن احمد سنگتراش و خانوادهاش به سفارش محمّد بن حیدر موسوی ساخته شد و در میان صحن عتیق جای داشت. ارتفاع سنگاب 110 سانتی متر، قطر دهانهاش 137 سانتیمتر است و از یک سنگ سیاه یکپارچه تراشیده شده است، نیمة فوقانی آن مزیّن به سه ردیف کتیبه به خطّ ثلث تزیینی و نسخ است و البتّه نقوش زیبای هندسی و گلهای اسلیمی.
محرابها: از این سازهها که آشکارترین عنصر معماری اسلامی به منظور تعیین جهت قبله هستند، سه نمونه در موزه موجود است؛ محراب پیش روی مبارک، محراب پایین پای حضرت و محراب بالای سر مبارک. ابعاد محراب پیش روی 220×273 سانتیمتر است و در سال612 قمری ساخته شده است و طرحهایش نیمه برجسته و کاشیهای آن زرّین فام هستند. محراب پایین پا در ابعاد 180×228 است و در همان دوره ساخته شده و در ضلع جنوب شرقی روضة منوّره قرار داشته است. محراب بالاسر هم در ابعاد 124×204 سانتیمتر است و در سال 640 قمری ساخته شده است.
درِ دارالسّیاده (معروف به درِ قاضی الحاجات): این در چوبی منبّت کاری شده مربوط به دورة ایلخانان (قرن 8 هجری) و قدیمیترین درِ حرم است که سالها در دارالسّیاده نصب بود. هر لنگة این در به ارتفاع 294، عرض 99 و به ضخامت 30 سانتیمتر است و تزیینات زیبا و خیره کنندهای دارد از جمله طرح گل نیلوفر آبی.
درِ مقبرة خالصی: مربوط به قرن نهم هجری است و هرچند سازندة آن مشخّص نیست، امّا به سفارش یکی از نقیبهای مشهد مقدّس ساخته شده است.
پنجره فولاد زرکوب: شاهرخ تیموری در سال 817 قمری آن را وقف آستان حضرت رضا(ع) کرده و نام سازندگانش در کتیبة پایین پنجره آمده است و البتّه گزارشی از مرمّت آن در اواخر قرن دهم هجری.
اشیای موزه:
از ابزارآلات میتوان به وسایل روشنایی چون پایههای شمعدان برنجی مربوط به قرن 10 قمری که در لاهور ساخته شده و شاه طهماسب آن را به حرم هدیه کرده است، قندیل طلای قلمزنی شدة متعلّق به قرن 13هجری، شش زیارتنامة فولادی زرکوب ساخته شده در قرن 12 هجری،گلابدانها، آفتابهها و لگنهای برنجی و مفرغی و حتی میناکاری شده، لوحهای طلایی، کتیبة طلای مشبّک مربوط به قرن10هجری و آیت الکرسی کتابت شده به خطّ علیرضا عبّاسی در اوایل قرن 11، کلیدها و قفلهای قدیمی اشاره کرد.
بخش دیدنی دیگر، عکسهای تاریخی هستند. قدیمی ترین عکس مربوط به 1270شمسی در دورة قاجار است که توسّط عبدا... قاجار ثبت شده است. تصویر بعضی از وقفنامههای موجود بر اشیا یا بناها نیز در این بخش دیده میشود.
همانطور که در یک روز نمیشود به همۀ بخشهای موزة آستان قدس رضوی سر زد، گفتن از آنها هم در یک مجال نمیگنجد. پس معرّفی بخشهای دیگر موزه را به شمارههای بعدی قصرنامه موکول میکنیم.