صاحب دین و دنیا
۱۳۹۴/۰۶/۱۷ تعداد بازدید: ۲۰۳۶
صاحب دین و دنیا
صاحب دین و دنیا
شیرین سیّدی
در یکی از روزهای سال 454 هجری قمری، دومین فرزند مرد غزّال (پشم فروش) کم سواد، امّا صاحب دل طوسی دیده به جهان گشود. او که همیشه به مجلس فقها و واعظان میرفت، تنها آرزویش این بود که فرزندانش فقیه و واعظ شوند. هرچند خیلی زود آنها را تنها گذاشت، امّا تمام دارایی خود را به دوست زاهدش سپرد که در راه تحصیل فرزندانش خرج کند. او هم هر چه میتوانست به دو برادر آموخت و آنها را به وادی علم سوق داد.
محمّد و احمد غزّالی در آغاز نوجوانی، سفر خود را در طول جغرافیا و عرض علم آغاز کردند تا به قلّههای عرفان رسیدند. در تاریک و روشن احوالات احمد غزّالی میتوان دید که از مال دنیا بهرة فراوان به دست آورد و برای خدمت به صوفیّه و دستگیری از مستمندان تلاش کرد و برای این منظور به آبادیها و شهرها میرفت و هر کجا صاحبدلی را میدید، به تربیت او می کوشید. این شد که اکثر فرقههای صوفیّه، خود را به او پیوند می دهند. نقل است که وقتی از او پرسیدند: «تو همه روز، ذمّ دنیا و مدح فقر میکنی و چند طویله اسب و استر بستهای. این حدیث چگونه است»؟ او در جواب گفت: «من میخ طویله در گِل زدهام، نه در دل»! مجالس وعظ این عارف فرزانه چنان بود که مردم در آن جامهها میدریدند و فریادها میزدند. پادشاهان هواخواه او بودند و برای شنیدن سخنان او هزار هزار دینار میپرداختند.
احمد غزّالی در پی کسب معرفت سفرهای فراوان کرد؛ از تبریز، مراغه و همدان تا بغداد که ده سالی در نظامیه اش به جانشینی برادر نشست، امّا 5 سال پایانی عمر خود را برای سلوک و تعبّد در قزوین گذراند. این شهر آباد و معمور، خلوتگاه ابراهیم ادهم و ابوالقاسم قشیری نیز بوده است، امّا برای احمد یک ویژگی دیگر نیز داشت و آن نزدیکیاش به همدان بود؛ محلّ زندگی شاگرد خاصّش، یعنی عین القضات همدانی.
مجدالدّین احمد غزالی آثاری به عربی و فارسی تألیف کرد که بعضی از آنها حاصل مکاتبات او با عین القضات است، امّا معروفترین اثرش »سوانح»نام دارد در شرح اسرار عشق صوفیانه.
از آنجا که صوفیان به احمد غزّالی ارادت خاصّی داشته و او را یکی از اقطاب سلسلة خود میدانستند و بسیار به زیارت مرقدش در جوار امامزاده حسین میرفتند، شاه عبّاس صفوی دستور تخریب آرامگاه او و انتقال جسدش به مکانی دیگر را داد. مکان جدید امامزاده احمد خوانده شد و حدود سیصد سال بعد، یعنی در سال 1328 هجری قمری، مجدالاسلام حاج ابوتراب حسینی بر ویرانههای این آرامگاه، مسجدی به نام احمدیه ساخت. مقبرة شیخ احمد غزّالی در زیرزمین این مسجد قرار گرفت. این بنا که به عنوان یکی از آثار ملّی ایران به ثبت رسیده است، اکنون در جنوب غرب شهر قزوین و در کوچة امامزاده اسماعیل قرار دارد.
ورودی مسجد دارای دری آهنی و مزیّن به کاشیکاری است. راه مسقّف سمت چپ با چند پلّه به حیاطی میرسد که از صحن مسجد پایینتر است. سمت شمال نیز حیاط، آرامگاه و یک آب انبار دیده میشود. ارسی ها، نورگیرهای مشبّک و طاقهای تزیینی مسجد دارای کاشی کاریهایی به سبک دورة قاجار است و البتّه بر دیوار غربی سرداب، شجرهنامهای از سلسلههای صوفیّه نصب است.